mandag 20. september 2010

Spørsmål og svar om Tasmania

Jeg fikk en henvendelse fra en gammel kjenning fra HIVE med litt spørsmål om skolen her nede. Jeg poster korrespondansen her ettersom den svarer sikkert på evt spørsmål som andre utvekslere kan dra nytte av:

Avsender:

He he kult å se at du fikk opp bloggen din Torleif.

Hvordan er skolen der nede, er den vanskelig?

Blir nok et supert år :)


MVH


Svar:

Hei du!
Hehe, joda, bloggen er oppe og gaar.
Skolen her er bra og ja, det er ganske krevende i forhold til HIVE. Jeg har fire fag hvor av alle fagene har to obligatoriske oppgaver samt en presentasjon i to av fagene. Hver obligatoriske oppgave har et snitt pa ca 2000 ord. Jeg har skrevet ca. 10 000 ord siden jeg startet her 5. juli. De er ogsaa strengere i sensuren av rapportene i forhold til layout, kildebruk og formuleringer. Jeg syntes gamle Ulf lesley var streng, men han er en kosebamse i forhold. Jeg brandt meg litt paa de forste innleveringene, men overlevde ved at de ga meg litt slack siden jeg ikke er vandt til rapportmalen her nede. Det gaar ogsaa tregere aa formulere og aa finne kilder til oppgavene ettersom alt naturligvis gaar i engelsk, saa det er lurt aa sette av litt ekstra tid enn andre som med engelsk som forstespraak. Til tross for en hoyere arbeidsbelstning, i forhold til SL-2, foler jeg ikke at jeg er overbelastet. Alt i alt er det veldig trivelig her nede og jeg kan trygt anbefalle det! Tenker du paa aa ta deg en tur eller?
Saa langt har aaret vaert supert. Det kommer for ovrig ann paa om jeg blir her over siste semester siden snittet mitt sank litt etter forrige eksamensperiode paa HIVE. Har sendt soknaden, men regner med at den gaar igjennom:) Om du har noen flere sporsmaal saa er det bare aa sporre.
MVH


Avsender:

He he hørtes artig ut. Så de er strenge på karakterene der nede? har du fått noen hittil eller?
Engelsken kommer godt etterhvert vet du, det må du ikke bekymre deg for :)

Tenkte litt på å ta en master i shipping til neste år, vet ikke så mye mer enn det.
Skolen går sin gang her oppe i nord da, med deilige septembermåneder , mens dere går mot sommer :P

faen 35 timers flytur tror jeg at jeg hadde krepert, faen det er helt sinnsykt, men likte prisen.
Godt at du kom deg til rette der nede, misunner deg også :d



Svar:

Hei

Ja, førsteinnrykket er at de er strengere enn på HIVE. Jeg strøk på 2/4 av de første rapportene jeg leverte. Heldigvist telte de lite på totalkarakteren. De er veldig nøye med layout, kildebruk osv, derfor er det viktig å disponere tiden riktig og følge malene deres til punkt of prikke. De sier at det er visst nok normalt å ryke på en smell med de første rapportene. Jeg venter noen tilbake nå som jeg har litt høyere forventninger til.

Master i shipping høres interessant ut da. Jeg vet ikke hva du har lyst til å jobbe med, men det er mange studenter fra Asiatiske kystland her nede, så det er et yppelig sted å sanke noen arbeidskontakter om du er interessert i å jobbe her eller i Asia etter studiene.

Det er viktig å notere seg at Tasmania er veldig annerledes enn resten av Australia. Det er ikke like varmt hverken til land eller sjøs, så surfing er ikke like utbredt her og stranda må man vente med til ut i oktober. Flyturen ned var slitsom og det er vel litt av grunnen til at jeg sent vil dra tilbake til Norge:)

Du får bare spørre om du lurer på noe mer


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar